Britain admits to Cold War-style
espionage using fake rock

LONDON — In a rare acknowledgment of espionage reminiscent of the Cold War, a former British
government official admitted that a fake rock discovered in 2006 by the Russian FSB secret service in a
Moscow park concealed a listening device planted by British spies.

Speaking on a three-part BBC documentary starting Thursday — “Putin, Russia and the West” —
Jonathan Powell, chief of staff at the time to British Prime Minister Tony Blair, said, “The spy rock was
embarrassing, they had us bang to rights. Clearly they had known about it for some time and had been
saving it up for a political purpose.”

Hidden Russian TV cameras recorded video of the rock and of men handling it. The video was widely
broadcast at the time along with footage showing the rock being taken apart to reveal the delicate
listening mechanism inside.

The Russian regime waited for some time before claiming publicly that it was a British device. Russian
leader Vladimir Putin ordered a crackdown on several foreign-funded organizations, claiming they were
a front for Western government intervention in Russia’s internal affairs. A Russian-British diplomatic
row followed.

Tony Brenton, British ambassador to Moscow at the time, said in a BBC radio interview Thursday that
the rock episode was “a considerable headache.”

“The Russians chose their time carefully and it was politically very damaging,” Brenton said. “It was
unfortunate that one of the people involved was also dealing with our relations with Russian
nongovernmental organizations and therefore the Russians were able to use the rock incident to launch
accusations against the support we were giving to Russian nongovernmental organizations.”

Brenton added that British-Russian relations were deteriorating at the time and the incident “led us
down the route which led us to the Litvinenko murder ... to attacks on me personally, to attacks on BP
and Shell.”

In November 2006, Alexander Litvinenko, a former Russian security service officer turned investigative
journalist, died in a London hospital of radiation poisoning. His reporting targeted corruption inside
the Russian government. In a deathbed statement he accused Putin of being involved in his poisoning.

© Copyright (c) McClatchy-Tribune Information Services



